CE en uw schip, algemeen
Pleziervaartuigen die na 16 juni 1998 in Europa op de markt zijn gebracht moeten aan bepaalde vastgestelde europesche (CE) eisen voldoen. Bij het schip moet een verklaring van overeenstemming (conformiteitsverklaring) aanwezig zijn waarin wordt verklaard dat aan deze eisen is voldaan. Op het schip is dan een CE markerings plaatje en een bouwers-plaatje gemonteerd.
Waarom Europese Richtlijnen en CE markering?
De Europese Unie streeft naar vrij handelsverkeer van goederen tussen de EG-lidstaten. Daarom stelde de Europese Gemeenschap in 1998 voor bepaalde productgroepen de CE Richtlijn Pleziervaartuigen in.
De Richtlijn:
– stelt veiligheidseisen
– stelt milieueisen
– stelt gezondheidseisen
– beschermt consumenten
– regelt aansprakelijkheid
Identieke eisen voor alle lidstaten
Lidstaten zijn verplicht die Richtlijn om te zetten in nationale wet- en regelgeving. Die moet dezelfde strekking hebben als de Richtlijn. Daardoor vallen de verschillen in eisen die lidstaten aan producten stellen weg.
In Nederland is de nationale regelgeving vastgelegd in de Wet Pleziervaartuigen.
In het buitenland
De landen van de European Free Trade Association (EFTA) verwerken ook de eisen uit de Richtlijn pleziervaartuigen in hun nationale wetgeving. Sinds kort is ook Turkije verplicht zich aan de genoemde Richtlijn te houden.
CE-markering op producten
Producten die aan de eisen voldoen krijgen een CE markering. Producten die geen markering hebben en die wel onder de Richtlijn vallen mogen niet op de markt gebracht worden en dus ook niet worden verkocht. Voor jachten geldt dat alle jachten van na 1998 met CE verklaring op de markt gebracht moeten zijn.
Wanneer mag een CE markering aangebracht worden?
Een producent mag en moet zelf een CE markering aanbrengen op zijn vaartuig. Maar alleen als hij kan verklaren en aantonen dat zijn vaartuig aan de eisen van de Richtlijn voldoet. Om dat te onderzoeken zijn er een aantal keuringsregimes, afhankelijk van de ontwerpcategorie (CE klasse) van het jacht.
Hoe zijn de regels bij import van buiten de EU?
Pleziervaartuigen van buiten de EU moeten aan dezelfde bepalingen voldoen als pleziervaartuigen die binnen de EU geproduceerd worden. De importeur is verantwoordelijk voor het naleven van de Richtlijnen. Dit geldt ook als u een schip binnen de EU wilt verkopen dat vóór 16 juni 1998 buiten de EU is gebouwd. Dat schip moet u eerst laten keuren en certificeren.
Kan een pleziervaartuig onder meerdere Richtlijnen vallen?
Een pleziervaartuig kan onder meerdere Richtlijnen vallen.
Er zijn Richtlijnen voor:
– drukvaten
– gastoestellen
– elektromagnetische comptabiliteit
– middelen voor persoonlijke bescherming
– randapparatuur voor telecommunicatie
Welke producten vallen onder de Richtlijn Pleziervaartuigen?
Onder de Richtlijn Pleziervaartuigen vallen:
– pleziervaartuigen
– gedeeltelijk afgebouwde pleziervaartuigen
– bepaalde losse onderdelen voor pleziervaartuigen
– sommige gemonteerde onderdelen voor pleziervaartuigen
Onder een pleziervaartuig verstaat de Richtlijn pleziervaartuigen:
– vaartuigen bedoeld voor sport en vrije tijd
– vaartuigen voor zowel binnenvaart als zeevaart
– ongeachte de wijze van voortstuwen
– met een lengte van 2, 5 tot 24 meter
Niet onder de richtlijn vallen:
Wedstrijdboten, kano’s, gondels, waterfietsen, zeilplanken, originelen en replica’s van historische vaartuigen, experimentele vaartuigen, voor persoonlijk gebruik gebouwde vaartuigen, bemande vaartuigen bestemd voor commercieel vervoer van passagiers, duikboten, luchtkussenvaartuigen en draagvleugelboten.
Schepen die geen (geldige) CE hebben terwijl dat wel zou moeten.
Dit kan zijn door zelfbouw, ingrijpende verbouwing van een schip, bestemmingswisseling of een tal van ander oorzaken. In dat geval kan een PCA, post construction assessment, uitgevoerd worden. Hierbij wordt achteraf gecontroleerd of het schip aan de CE norm voldoet.