phone +31 6 4609 0104
envelopeinfo@bootkeuringfriesland.nl
Boat Survey NetherlandsBoots Gutachung
English/Deutsch
Facebook
nw logo
  • HOME
  • Over ons
  • Bootkeuringen
    • Volledige aankoopkeuring zeiljacht of motorjacht
    • Budgetkeuring voor boten tot € 20.000
    • Gaskeuring pleziervaartuigen
    • Contra-Expertise
    • Garantiekeuring
    • Wanddiktemeting, vlakdiktemeting of huiddiktemeting
    • Vochtmeting, osmose onderzoek
    • Conflictbemiddeling in de watersport
  • CE keuringen of advies
    • CE informatie
      • CE catagorieen en modules
  • Contact
  • Tarieven
  • Handig om te weten
  • Nieuws

Verstaging zeilschip

Handig om te weten is dat de verzekeringsmaatschappijen aangeven dat de verstaging van een zeilschip eens in de 10 a 15 jaar vervangen dient te worden.
Naast de kans op persoonlijk letsel bij een mastbreuk, een mogelijk gevolg van het breken van een stag, kan het zijn dat de verzekering niet uitkeert als de verstaging niet binnen de voorgeschreven termijn is vervangen. Het verschilt wel per verzekeringsmaatschappij wat die termijn is, vandaar dat het wel raadzaam is om te weten welke eisen uw verzekeringsmaatschappij stelt aan de verstaging van uw schip.
Het is niet altijd mogelijk om te zien of er iets aan de hand is met de verstaging. Daarnaast zijn de kosten van het vervangen van de verstaging vaak erg laag in verhouding tot de kosten van een nieuwe mast.
Wij raden aan om in ieder geval eens in de 3 jaar de verstaging te laten nakijken door een specialist.
Vooral de voorstag, als deze in een rolfok profiel opgesloten zit en hierdoor niet zichtbaar is, geeft nog wel eens problemen.
Door het te strak doorzetten van de fokkeval kunnen er onbedoelde krachten op de stag komen te staan.

 

Wezenlijke gebreken

Handig om te weten is ook om te weten wat er nu precies een wezenlijk gebrek is en wat is een aanbeveling.
Onder een wezenlijk gebrek verstaan we het volgende;

Een wezenlijk gebrek is een tekortkoming van een materiaal, onderdeel of van een samenstel van onderdelen, waardoor deze niet, of niet meer, de eigenschap(pen) heeft die daarvan verwacht mogen worden en een deugdelijk functioneren van genoemd materiaal, onderdeel of samenstel van onderdelen en een veilig gebruik van het vaartuig als geheel verhindert. Verder is iets als een wezenlijk gebrek aan te merken als er onderdelen van een samenstel van onderdelen ontbreken, er een onderdeel niet of onvoldoende functioneert, er materialen of onderdelen buitengewoon ernstig beschadigd zijn. Dit alles in verhouding tot wat op een vaartuig van deze leeftijd, soort en afmetingen verwacht mag worden en naar behoren zou moeten functioneren

Aanbevelingen

 

Aanbevelingen zijn alle zaken die we tegengekomen zijn bij de keuring die aandacht behoeven maar geen wezenlijk gebrek zijn.
Dat kan uit te voeren onderhoud zijn of een klein mankement wat niet direct de veiligheid in gevaar brengt. Wij proberen de lijst zo compleet mogelijk te maken zodat u een goed beeld heeft van alle zaken die nog aandacht behoeven, nu of in de directe toekomst.

Accu’s

Bij het keuren van een schip hoort ook de controle van de staat van de accu’s.
Accu’s kunnen wij met onze tester goed controleren. Wij controleren dan tevens de lading door de motor en de startinstallatie bij de startaccu.
Wij gebruiken hiervoor de Midtronics accutester.

Waar bent u naar op zoek?

Contactgegevens

Bootkeuring Friesland Grote Beer 41 8531 MK Lemmer
06-46090104

Social media

Facebook
LinkedIn
© 2017 - 2022 Bootkeuring Friesland
Bootkeuring Friesland | Grote Beer 41| 8531 MK | Lemmer