Er is vaak onduidelijkheid over de ce certificering van schepen (pleziervaartuigen). Bij de aankoop keuring komt dat vaak naar boven. Elk schip wat na Juni 1998 is gebouwd moet voorzien zijn van een ce keuring. Ook het bijbehorende certificaat, de verklaring van overeenstemming of declaration of conformity, moet aanwezig zijn. Ook bij 2e hands schepen! Ook schepen die tussen particulieren verhandeld worden! Alleen de aanwezigheid van een ce plaatje en een WIN nummer in de romp zijn niet voldoende. De wetgeving is hier erg duidelijk in. Dit alles is vastgelegd in de richtlijn pleziervaartuigen, 2013/53/EU. Artikel 15 van de richtlijn geeft aan dat elk schip wat op de markt gebracht wordt moet worden vergezeld van de verklaring van overeenstemming. Dus ook een 2e hands schip als dit op de mark komt, met andere woorden, verkocht wordt. De richtlijn is te downloaden van onze website; https://bootkeuringfriesland.nl/ce-pleziervaartuigen-keuring/
Ook kunt u op de site (zelfde link) een voorbeeld downloaden van een verklaring van overeenstemming. Dan weet u hoe dat er uit moet zien. Er zijn wel wat verschillende vormen, echter zo moet het er ongeveer uitzien. Ook de handtekening van de bouwer is van belang. Een verklaring waar geen handtekening onder staat is niet geldig.. Ook alleen een type certificaat, zonder WIN nummer etc, is niet voldoende.
Het komt helaas voor dat dit document niet van eigenaar naar nieuwe eigenaar wordt doorgegeven. Als u nog geen eigenaar bent is het nog niet uw probleem. Daarom is een aankoopkeuring van harte aan te bevelen. Dan komt u niet later voor verassingen te staan.
Zelfbouw
Zelfbouw voor eigen gebruik is een uitzondering op de ce. Het schip mag dan 5 jaar lang niet op de markt gebracht worden. Ook over zelfbouw gaan veel verschillende verhalen de rondte(helaas). Dat zorgt voor veel onduidelijkheid. De definitie, of omschrijving, van zelfbouw is in een toelichting op de richtlijn te vinden. Hier wordt duidelijk gesteld dat het schip zo goed als geheel zelf gebouwd moet zijn. Een casco kopen en zelf afbouwen is geen zelfbouw! Een schip in eigen beheer laten bouwen is ook geen zelfbouw! Ook de toelichting is te downloaden van onze site. Zelfde link. Pagina 9 artikel vii geeft de exacte omschrijving van wat zelfbouw is. Bij onduidelijkheid of een schip valt onder de zelfbouw uitzondering, kunt u contact op nemen met ons of een Notified Body. Een Notified Body is de enige instantie die een ce certificaat mag afgeven. Wij werken samen met de Notified Body EMCI-Register. Is er nog geen duidelijkheid dan kan de ILENT, Inspectie leefomgeving en transport, gevraagd worden om een uitspraak te doen. De ILENT is de enige in Nederland die hier een uitspraak over mag doen. Bedenk wel dat deze uitspraak bindend is. Er zal voldoende aangetoond moeten worden, door de bouwer, dat het schip mag vallen onder de uitzondering.
Vaak is er wel een oplossing. Het schip kan in de meeste gevallen alsnog onder ce gebracht worden. De gebeurt met een PCA (post construction assement). Dat kan niet in alle gevallen. Het schip moet dan wel grotendeels aan de huidige normen voldoen. Wij kunnen u hierover adviseren en een PCA uitvoeren (als dat mogelijk is). Voor vragen kunt u bellen met Bootkeuring Friesland; 06-46090104.