Ook voor CE-keuringen kunt u terecht bij Bootkeuring Friesland. Bootkeuring Friesland verzorgt complete CE-certificering trajecten in samenwerking met de Notified body EMCI-Register.
Elk schip wat na juni 1998 in Europa om de markt wordt gebracht moet voorzien zijn van een CE-certificering. De CE-certificering wordt verzorgd door een Notified body. Een Notified body is een door de overheid aangewezen instantie. EMCI-Register is in Nederland een van de drie instanties bevoegd om CE-certificering te mogen doen. Meer inhoudelijke informatie over CE vind u op de pagina CE informatie, of via de links in de tekst.
Voor scheepsbouwers:
Bootkeuring Friesland kan het gehele CE traject voor nieuwbouw schepen verzorgen. Wij begrijpen dat geen scheepsbouwer het zelfde is en bieden daarom maatwerk. Er zijn bouwers die veel zelf willen doen in het CE traject en er zijn bouwers die het grotendeels willen uitbesteden. Bij ons zijn alle variaties hierin mogelijk.
Doordat wij werken met een online certificeringssysteem is het voor bouwers mogelijk om veel zelf te doen. Als een bouwer veel zelf doet dan zijn de kosten voor het certificeringstraject natuurlijk lager dan bij het volledig uitbesteden. Het volledig uitbesteden heeft dan weer het voordeel dat het traject de bouwer veel minder tijd kost. Zo is er voor elke bouwer een passende oplossing te vinden. Ook wil niet elke bouwer zich moeten verdiepen in de soms complexe teksten van de normeringen. Onze dienstverlening is er altijd op gericht om de vertaling te maken van de regelgeving naar de praktijk. Voor meer informatie of een vrijblijvend adviesgesprek kunt u bellen met Marcel van der Veen op 06-46090104. Of stuur mij een mail.
Advies of keuring
Vanwege de wettelijke scheiding tussen advies en keuren zullen wij altijd of keuren of adviseren. Als wij keuren zullen wij aangeven welke punten evt niet conform de norm zijn. Bij adviseren kunnen wij adviseren over oplossingen.
Voor eigenaren:
Heeft u een schip wat na juni 1998 op de markt is gebracht en is de CE niet gedaan of missen er de benodigde certificaten, ook dan kan Bootkeuring Friesland uitkomst bieden. De aanwezigheid van het WIN, ook wel CIN of HIN nummer genoemd, nummer op het schip gecombineerd met een CE bouwersplaatje geeft aan dat er wel CE certificering heeft plaatsgevonden. Zijn geen van deze plaatjes op het schip te vinden dan is er zeer waarschijnlijk geen CE certificering geweest. In dat geval kan er een PCA (post construction assesment) gedaan worden. Het schip wordt dan alsnog CE gecertificeerd. Ook een PCA kunnen wij voor u verzorgen. Bij elk CE gecertificeerd schip hoort een CE conformiteitsverklaring. Het kan zijn dat het schip wel CE gecertificeerd is maar dat de conformiteitsverklaring in de jaren is zoekgeraakt. Heeft u een schip waarbij alles in orde is, zorg dan goed voor de documenten. Deze heeft u nodig bij de eventuele verkoop van het schip. Dit is belangrijk voor u omdat een schip zonder CE certificering veel moeilijker te verkopen is dan een schip waarbij alle documenten op orde zijn. Het is wettelijk niet toegestaan om een schip in de handel te brengen waarvan de CE niet op orde is. In de praktijk blijkt dat er voor een schip zonder CE nog wel een koper te vinden zal zijn, alleen minder eenvoudig. Het ontbreken van de CE certificering of de documenten daarvan zal altijd gebruikt worden in de prijsonderhandeling. Een schip naar het buitenland verkopen zonder CE of zonder de juiste documenten blijkt in de praktijk bijna onmogelijk. Voor meer informatie kunt u bellen met Marcel van der Veen op 06-46090104. Of stuur mij een mail.
Conformiteitsverklaring CE of declaration of conformity (DOC)
Bij 2e hands schepen is er nog wel eens onduidelijkheid over de verklaring van overeenstemming. Ook bij een 2e hands schip moet deze aanwezig zijn. (vanaf juni 1998) Dit is terug te vinden in de richtlijn pleziervaartuigen, deze kunt u hier onder downloaden (Richtlijn 2013/53/EU). Artikel 15 beschrijft dit exact. Vaak is de verklaring opgenomen in de handleiding van het schip. Soms is die los verstrekt. U kunt hieronder een voorbeeld van een verklaring van overeenstemming downloaden. Deze moet voorzien zijn van een handtekening van de werf, meestal de directeur.
Bootkeuring Friesland is lead auditor voor EMCI-Register aangesteld voor de Recreational Craft Directive 2013/53/EU.
Handige links: