Wanddiktemeting, vlakdiktemeting of huiddiktemeting.
De keuring van het onderwaterschip van een stalen of aluminium schip begint met de inspectie van het vlak aan de binnenzijde. Het komt regelmatig voor dat de corrosie aan de binnenzijde van het schip zit. Slecht bereikbare plaatsen of plaatsen waar water kan blijven staan zijn altijd een punt van aandacht. Het is zeer belangrijk om zeker te weten dat het materiaal van het schip van voldoende dikte is en geen zwaktes door schade of corrosie bevat. Ook kijken we of de doorvoeren en standpijpen nog in orde zijn. De standpijpen kunnen we meestal ook meten aangezien deze meter een kleine meetkop heeft. Het komt helaas veel voor dat voor de standpijpen van een stalen schip een dunwandige pijp wordt gebruikt. Daar wordt dan ook nog draad in gesneden. Veel corrosie aan de binnenzijde is ook een reden om de pijpen te vernieuwen.
Vervolgens wordt het gehele onderwaterschip aan de buitenzijde zorgvuldig “afgeklopt” om eventuele zwakke/dunne plekken op te sporen.
Tenslotte wordt op tal van plaatsen de dikte van de scheepsromp ultrasoon gemeten.
Deze geavanceerde ultrasone wanddiktemeter kan door verflagen heen meten. Het verfsysteem wordt bij deze meting dus niet beschadigd. Er zijn een aantal benamingen voor deze meting, we noemen ze allemaal maar even. Waar het om draait is dat de volledige romp of dek wordt gecontroleerd, van buiten en van binnen.
Meting door de coating heen
Vroeger moest er altijd coating verwijderd worden om te kunnen meten. Met de moderne apparatuur hoeft dat gelukkig meestal niet meer. Alleen als de coating erg oud is en niet meer goed gehecht, dan moet er nog gekrabd of geslepen worden. Dat is dus alleen wanneer de coating toch al slecht is en aandacht nodig heeft.
Aan- en verkoopkeuringen
Bij onze volledige aan- en verkoopkeuringen van stalen of aluminium schepen is de wanddiktemeting een standaard onderdeel.
De werking
De meetkop van de wanddiktemeter zendt een ultrasone geluidspuls uit. Deze geluidspuls gaat door het materiaal heen en wordt aan de achterkant van het materiaal gereflecteerd. De wanddiktemeter meet de tijd die nodig is om van de ene kant van het materiaal naar de andere kant te gaan. Hoe langer de geluidspuls onderweg is, hoe dikker het materiaal is. Omdat verschillende materialen geluid anders geleiden kunnen onze meters geprogrammeerd worden voor verschillende materialen. Een aluminium schip is hierdoor ook goed te meten.
Meters
De ultrasoon meters die wij gebruiken zijn de Cygnus 4 met calibratiecertificaat (zie de foto hiernaast) welke zeer geschikt is om door zelf dikke verflagen heen te meten. Daarnaast gebruiken we de TM-8810 met een kleine meetkop voor standpijpen en putten.
Toegankelijkheid
Het kan ook zo zijn dat de binnenzijde van de romp niet goed toegankelijk is door aanwezige betimmering. Wij maken dan een voorbehoud voor deze niet toegankelijke plaatsen.
Voor meer informatie of het maken van een afspraak kunt u bellen met Marcel van der Veen op 06-46090104.