Er wordt wel eens gezegd dat een schip niet kan zinken door osmose. Na de keuring van dit schip ben ik daar niet meer zo zeker van. Deze verregaande staat van osmose is gelukkig een uitzondering, meestal valt het wel mee. Bij dit schip is er een put gemeten van 3 mm. Door de osmose is het laminaat zo aangetast dat er wel een risico op zinken is. Grote delen van de romp waren gedelamineerd. Dit bewijst maar weer dat een schip met regelmaat op de kant gezet moet worden om het onderwaterschip te inspecteren en zo nodig te behandelen. Voor een polyester schip is het aan te raden om ieder jaar de winter op de wal te staan. Een jaartje overslaan kan nog geen kwaad, echter velen jaren in het water zonder inspectie kan serieuze gevolgen hebben. Dit schip zag er in het water netjes uit, redelijk onderhouden en met een recente motor. De aspirant koper kon dan ook niet vermoeden dat het onderwaterschip in een dergelijke staat zou zijn. Door de aankoopkeuring is hem in dit geval een flink strop bespaart gebleven.
1 reactie. Reactie plaatsen
Ik vind het interessant om te lezen dat een boot er boven water goed uit kan zien, maar onder water toch in minder goede staat verkeert. Mijn man en ik willen graag een boot kopen. Het zou natuurlijk ontzettend jammer zijn dat we een boot kopen, we een tijdje later bij de boot komen en dat de boot gezonken is. Dat willen we graag voorkomen, dus we zullen zeker een professional meenemen die een aankoopkeuring voor ons kan doen.