De titel expert pleziervaartuigen is tot januari 2002 een beschermde titel geweest. De MDW, Marktwerking, Deregulering en Wetgevingskwaliteit, welke door de regering in gang is gezet vanaf 1997 heeft daar een einde aan gemaakt. Zowel de titel als de beëdiging van de expert pleziervaartuigen als de jachtmakelaar zijn komen te vervallen waarmee het eigenlijk vrije beroepen zijn geworden. Vanuit de markt zijn er een aantal partijen ontstaan om toch een aantal belangrijke zaken te regelen. Een daarvan is de E.M.C.I, stichting European Maritime certification Institute, opgericht in 2003 om een persoonsgebonden certificering van de beroepsgroepen te regelen. De stichting EMCI stelt eisen aan scholing en ervaring en stelt voorwaarden om EMCI gecertificeerd expert pleziervaartuigen te kunnen worden. Voor EMCI gecertificeerde expert pleziervaartuigen regelen zij daarnaast ;
– gedragsregels
– reglement klacht en tuchtrecht
– reglement permanente opleiding
– opleidingstoets
– vaardighedentoets
Daarnaast is het voor mij het mooiste werk wat ik mij kan bedenken. Elke dag weer een ander schip wat ik binnenstebuiten mag keren. Naast alle technische- en scheepszaken is er het persoonlijke aspect van het keuren, mensen kopen een schip om daar met veel plezier mee te gaan varen. Er komt veel communicatie bij kijken, vaak met een aantal partijen met allemaal een eigen belang. Het is prachtig om ook daar een bijdrage in te kunnen leveren.
2 reacties. Reactie plaatsen
Interessant werk doe je als expert in pleziervaartuigen. Ik kan me voorstellen dat in jouw branche communicatie erg belangrijk is. Weet je waarom dit beroep een vrij beroep is geworden?
Zeker heel interessant werk! En leuk. Communicatie is heel belangrijk om te zorgen dat een keuring voor alle partijen zo plezierig mogelijk verloopt. Waarom het precies een vrij beroep is geworden weet ik eigenlijk niet. Ik zal het eens aan E.M.C.I. vragen, die weten dat wel.