phone +31 6 4609 0104
envelopeinfo@bootkeuringfriesland.nl
Boat Survey NetherlandsBoots Gutachung
English/Deutsch
Facebook
nw logo
  • HOME
  • Over ons
  • Bootkeuringen
    • Volledige aankoopkeuring zeiljacht of motorjacht
    • Budgetkeuring voor boten tot € 20.000
    • Gaskeuring pleziervaartuigen
    • Contra-Expertise
    • Garantiekeuring
    • Wanddiktemeting, vlakdiktemeting of huiddiktemeting
    • Vochtmeting, osmose onderzoek
    • Conflictbemiddeling in de watersport
  • CE keuringen of advies
    • CE informatie
      • CE catagorieen en modules
  • Contact
  • Tarieven
  • Handig om te weten
  • Nieuws

Vochtmeting, osmose onderzoek.

Bij een vochtmeting meten wij hoeveel vocht het polyester van het schip bevat. Te veel vocht kan schade aan het polyester tot gevolg hebben. Te veel vocht in de romp kan osmose tot gevolg hebben. Wij meten de romp op verschillende punten, boven en onder de waterlijn. Een preventieve vochtmeting is zeer verstandig bij de aankoop van een schip, dan weet u waar u aan toe bent. Daarnaast is een meting essentieel als er op de romp blaasjes, osmose, worden waargenomen. Naast het meten van het vochtgehalte in de romp of dek kloppen wij de romp of het dek geheel af. Een vochtmeting is standaard bij onze volledige aankoopkeuring.

Osmose

Over osmose in de romp van een schip wordt veel gezegd en geschreven.  Er is sprake van osmose als er zichtbare blazen op het onderwaterschip voorkomen. In deze osmoseblazen zit een zuur vocht. Pas dan is het echt osmose. Blazen kunnen ook in de coating lagen voorkomen en dan is het geen osmose. Goed onderzoek is dus erg belangrijk. Osmose is bijna altijd op te lossen. Het kost alleen tijd en geld. De mate van osmose verschilt enorm per schip. Soms kan de osmose plaatselijk behandeld worden, soms moet het gehele onderwaterschip behandeld worden. Bootkeuring Friesland heeft speciale apparatuur om een goed osmose onderzoek te doen. Ook hebben wij veel ervaring met het onderzoeken van osmose.

Waarom een vochtmeting?

Een polyester schip bestaat uit een mengsel van glasweefsels, uitgehard hars, niet (volledig) uitgehard hars, een restant aan vluchtige stoffen en luchtholtes, aan één kant afgedekt met een beschermende gelcoat. Dit geheel wordt het laminaat genoemd. Doordat de gelcoat niet volledig dampdicht is zal ieder laminaat dat in het water ligt per definitie iets water opnemen.
De hoeveelheid opgenomen water is afhankelijk van o.a. de volgende factoren:

  • De gebruikte harssoort, de juiste dosering van de verharder en de al dan niet volledige menging van deze 2 componenten.
  • De dikte van de gelcoat en de kwaliteit hiervan.
  • Kwaliteit van de verwerking ofwel de dichtheid van het laminaat. Een vacuüm geïmpregneerd laminaat is gewoonlijk zeer dicht. Daarintegen kan een slordig met de hand opgespoten laminaat veel luchtkamertjes  bevatten.
  • Ook de veel toegepaste hand lay-up bouwmethode geeft helaas ook nog vele luchtinsluitingen. Ook hier is de zorgvuldigheid bij het bouwen van groot belang.
  • De temperatuur van het water waarin de boot ligt.
  • Ligplaats/vaargebied op zout- of zoetwater.
  • Overwinteren in of uit het water.
  • Aanwezigheid van bilgewater.
  • Luchtvochtigheidsgraad en temperatuur tijdens het bouwproces.

De niet volledig uitgeharde stoffen (o.a. Glycol) in het laminaat zijn hygroscopisch (trekken water aan). Door de semi-doorlaatbare gelcoat dringen watermoleculen binnen in de holtes van het laminaat.
De watermoleculen reageren met de aanwezige stoffen en zo komt de osmose of hydrolyse op gang. Door de osmotische werking trekt deze oplossing weer meer water in de holte. De holte komt onder druk te staan en de oplossing wordt groter dan de holte kan bergen, waardoor vervolgens een blaas ontstaat (zie foto). Per slot van rekening is vloeistof niet samendrukbaar. Wanneer de druk verder oploopt zal de blaas barsten en er komt dan een zure vloeistof uit. De dieper in het laminaat liggende blaasjes veroorzaken uiteindelijk het uiteenscheuren van het laminaat. Hierdoor wordt de sterkte van het laminaat, en dus van de romp, aangetast.

Reparatie

Een professionele reparatie van een door osmose aangetast schip kost tussen € 250,- en  € 350,- per m2. Een digitale vochtmeting van de romp geeft een goede indicatie van de conditie van de romp weer. De verschillen in meetwaarden tussen het laminaat  boven de waterlijn en het laminaat onder de waterlijn bepalen de vochtopname van de romp. De meetresultaten geven een duidelijk beeld van wat u in de (nabije) toekomst kunt verwachten. Dit osmose-onderzoek is altijd nuttig. Ook wanneer er nog geen osmose-blaasjes zichtbaar zijn. Meetwaarden vergelijken met andere schepen is niet interessant, elk schip is anders. Zelfs van de zelfde werf of serie kunnen er verschillen zijn.

Vochtmeters

Wij gebruiken 2 vochtmeters, de Tramex Skipper en MC 7825PS. Het voordeel van de MC 7825PS is dat het meetvlak klein is. Dat is handig voor de kleine hoekjes of als er niet door de verf heen gemeten kan worden. Er hoeft dan maar een klein stukje kaal gemaakt te worden om te kunnen meten.

Voor meer informatie of het maken van een afspraak kunt u bellen met Marcel van der Veen op 06-46090104.

 

bootkeuring - vocht meten

Waar bent u naar op zoek?

Contactgegevens

Bootkeuring Friesland Grote Beer 41 8531 MK Lemmer
06-46090104

Social media

Facebook
LinkedIn
© 2017 - 2024 Bootkeuring Friesland
Bootkeuring Friesland | Jupiterweg 19a108 | 8938AD | Leeuwarden